Öz

Bu derlemede, hekim ile endüstri arasındaki etkileşimler literatür desteğinde incelenmiştir. Hekim ve endüstri arasındaki ilişkide zaman zaman ortaya çıkabilen etik dışı sapmalar, tüm dünyanın sorunudur. Bu sorunları önlemeye yönelik değişik ülkelerde hazırlanmış kılavuzlar bulunmaktadır. Bu kılavuzlarda hediye verme, sponsorluk, ürün tanıtımındaki promosyonda Kabul edilebilir sınır, tanıtım materyallerinin kullanım alanları ve sürekli tıp eğitimi etkinlikleri gibi pek çok konuya yer verilmiştir. Ülkemizde de Türk Tabipleri Birliği'nin yayınladığı “Hekim ve İlaç Tanıtım İlkeleri” ve ayrıca Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanmış yönetmelik vardır. Türk Tabipleri Birliği, “Hekim ve İlaç Tanıtım İlkeleri” deklerasyonunu, Hekimlik Mesleği Etik Kuralları 15. Maddesi ile bağlamış ve geçerli kural olarak kabul etmiştir. Bunlar, içerikleri bakımından diğer ülkelerin kılavuzları ile benzerlik gösterirler. Bu düzenlemelere karşın sorun çözümlenmiş değildir. Toplumun görüşlerini dikkate alan, yeni uygulama modellerine, kurallara ve mekanizmalara gereksinim vardır.

Anahtar Kelimeler: hekim, ilaç şirketi, etkileşim, drug company, doctor, interaction

Nasıl Atıf Yapılır

1.
Ağalar C. Hekim ve ilaç şirketleri arasındaki etkileşimler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2005; 48: 273-8. Available from: https://cshd.org.tr/article/view/541